Реализация концепции проблемного обучения на занятиях по английскому языку…
Гуманитарный вестник
# 7·2017 15
На заключительном этапе происходит устная презентация пись-
менных работ в группе и их обсуждение. Преподаватель поэтапно в
соответствии со схемой дает слово всем студентам для изложения их
позиций по каждому из пунктов, начиная с краткого освещения сути
проблемы и заканчивая ответами на основные вопросы кейса, по-
буждая их к дискуссии. Он является фасилиатором: не вмешивается в
ход дискуссии, прерывая студентов только для того, чтобы прояснить
непонятные места или вернуть их внимание к обсуждению сути про-
блемы в случае отхода от темы. Время от времени целесообразно
подводить предварительные итоги, что способствует более продук-
тивному и целенаправленному рассмотрению проблемы. Преподава-
тель также помогает студентам решить культурологические споры,
связанные с реалиями англоязычных профессиональных дискурсов, о
которых студенты, как правило, не знают. Более того, он обязательно
дает студентам речевые клише, которые используются в деловых
дискурсах на английском языке. Например,
Language reference.
Clarifying work situations and deadlines:
How is everyone’s work
situation in your local office? Who has important local deadlines pend-
ing? How can we manage these local demands while keeping to our team
deadlines? Who needs support to keep to the team deadlines?
Showing care:
If you need any help, let me know. I can support you
with this because… We really need to make sure we keep to this deadline.
How can we work together to achieve this? I promise to make this happen.
Don’t worry.
Talking about communication channels:
I realize that email is prob-
ably not the ideal channel to deal with this, but I really wanted to share
this information with you. Sorry to have to talk about this on the phone. I
know you prefer to discuss things face-to-face. But can we just have a
quick chat about…? Rather than discuss this on the phone now, because
the connection isn’t great, I’ll send you an email with my thoughts and
contact you tomorrow, OK? Would you prefer to discuss this face-to-face,
or are you happy with us sending a few thoughts by email?
Making clear your positive intentions:
My aim here is to support you
to… The objective of this email is simply to clarify… I don’t want to cause
you more work, so perhaps we could just agree to… I really appreciate the
ideas you brought up in the last meeting. Our challenge here locally is
that…
Discussing expectations within the team:
So, what are your expecta-
tions for how quickly we should respond to emails? In conference calls,
can we agree that we all introduce ourselves and that only one person
speaks at a time? Can we have a little feedback on our virtual communica-
tion over the past month? Peter, can you start? So, we all agree that when
using email, we will try to…