Зависимость формирования навыка говорения на английском языке…
13
предпочитаемые стратегии своих студентов и постараться скоррек-
тировать их усилия в наиболее приемлемом для них русле. Требова-
ние индивидуализации и диверсификации подготовки по иностран-
ному языку в настоящее время является необходимым условием не-
прерывного повышения уровня профессиональной иноязычной ком-
муникативной компетентности современных инженеров.
Представляется чрезвычайно полезным обучать студентов стра-
тегиям и тактикам формирования собственных коммуникативных
компетенций, т. е. тому, что называется «учить учиться», однако это
должно основываться на предварительных исследованиях. Выводы,
результаты, методы и приемы, изложенные в данной статье, могут
быть полезны преподавателям в их профессиональной деятельности,
а также при проведении подобных исследований с целью повышения
качества формирования не только навыков говорения, но и других
видов речевой деятельности.
ЛИТЕРАТУРА
Stern H.H. What can we learn from the good language learner?
Canadian
Modern Language Review,
1975, no. 31, pp. 304–318.
O’Malley J.M., Chamot A.U., Stewner-Manzanares G., Kupper L., Russo R.P.
Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students.
Lan-
guage Learning
, 1985, no. 35, pp. 21–46.
Oxford R.L.
Language Learning Strategies: What Every Teacher Should
Know
. New York, 1990, 102 p.
Rubin J. Learner strategies: Theoretical assumptions, research history, and ty-
pology.
Learner strategies in language learning
, Wenden A.L., Rubin J., eds.
Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall, 1999, pp. 15–30.
Yang N.D. Effective awareness-raising in language learning strategy training.
The annual meeting of the Teachers of English to Speakers of Other Lan-
guages
. Long Beach, CA, USA, 1995, pp. 189–196.
Huang S.C. Effect of language learning strategies training on English learning.
Conference information package of the National Changhua University of Edu-
cation.
Taiwan, 15 August 2011, Report FL № 027 117, рp. 65–72.
Dansereau D. Learning strategy research.
Thinking and Learning Skills: Relat-
ing Learning to Basic Research
, eds. Segal J.W., Chipman S.F., Glaser Hills-
dale R., eds. NJ, Erlbaum, 1985, pp. 209–240.
Ghani M. Language learning strategies employed by L2 learners.
Journal of
Research (Faculty of Languages & Islamic Studies)
, 2003, vol. 4, рp. 31–36.
Chamot A.U. Issues in language learning strategy research and teaching.
Elec-
tronic Journal of Foreign Language Teaching
, 2004, vol. 1, no. 1, pp. 14–26.
Lee C.K. An overview of language learning strategies.
ARECLS
, 2010, vol. 7,
pp. 132–152.
Dreyer C., Oxford R.L. Learning strategies and other predictors of ESL profi-
ciency among Afrikaans-speakers in South Africa.
Language learning strate-
gies around the world: Cross cultural perspectives
, ed. Oxford R., Manoa,
University of Hawaii Press, 1996, pp. 17–18.
Park G.P. Language learning strategies and English proficiency in Korean uni-
versity students.
Foreign Language Annals
, 1997, no. 30, pp. 211–221.
Bremner S. Language learning strategies and language proficiency. Investigat-
ing the relationship in Hong Kong.
Canadian Modern Language Review
, 1999,
no. 55, pp. 490–514.