Обучение студентов технического вуза эмотивным монологическим высказываниям…
5
Speaking of the hybrid system make up a logical utterance:
It’s
essential
/
cru-
cial
/
vital
that
• hybrid system should be provided with the
battery electronic control unit;
• hybrid components should be fault-tolerant
and redundant;
• components should be integrated into prede-
fined space;
• there should be complex modeling, simula-
tions and optimization
as..
because…
since…
…
they reduce cost and system complexity, while ensuring sufficient
heat dissipation. For example, DC-to-DC converters must fit into the bat-
tery pack.
…monitoring and control of batteries is particularly important for this
one.
…they protect both passengers and emergency personnel in the event
of an accident. For instance, if an air bag is deployed, there must be a
means to shut off the engine and disconnect high-voltage cables.
…to understand subsystem interactions and develop robust control
strategies.
Для тренировки навыков иноязычного эмотивного монологиче-
ского высказывания также эффективными являются, в частности,
следующие виды заданий.
1. Парафраз с выражением своего отношения и с кратким ком-
ментарием. Дан ряд предложений, представляющих проблемные вы-
сказывания. Один из студентов воспроизводит их, адресуя второму, а
второй выражает согласие или несогласие, обязательно перефразируя
высказывание, используя бессоюзное условное придаточное
для
эмоционального выделения
(и добавляя одно-два предложения).
Например,
St. 1: If it were possible to learn how birds find their way, people
would use the principle to develop a navigation system for aviation.
St. 2: I quite agree with you.
Were it possible to learn how birds find
their way, people would use the principle to develop a navigation system
for aviation.
It is no doubt that navigation is the part of migration that has
puzzled scientists the most. On the other hand, there are some theories that
are accepted the most by biologists. And one of them is using the earth's
magnetic field.
Этому заданию полезно предпослать следующие упражнения:
«Прочитайте пары предложений и объедините каждую пару союзом
“and” (“besides”) или “but” (“оntheotherhand”)» или «Прослушайте ряд
микродиалогов из инициативной и ответной реплик и скажите, со-
гласны ли говорящие друг с другом».