7
Кроме работы с коллокационными полями необходимо учить сту-
дентов работать с текстом, обращая внимание на наиболее часто встре-
чающиеся сочетания. Для этого студентам инженерно-экономических
специальностей неязыковых вузов можно использовать следующие
виды упражнений при работе с текстами и статьями.
1. a) Look back at the text and find:
– which adjectives go with
— forces, environment, nature, organization,
labour, entity, reasons, trade, producers, unions, groups, element, manner,
enterprises, chain, income, economy, expenditure, reserves, assets, transport,
currency, markets, rivals, levels, materials, consequences;
– which verbs go with —
decision, money, losses, loan capital, demand,
economic boom, labour, machinery, services, another dimension, the best
products, a downturn, example, products, acute difficulties, prices, a store;
– phrasal verbs which mean —
cause something; to find something
by chance; to be about something, to be connected with something; to be
affected by the other thing; to sell something quickly and for a low price
idiomatic phrases meaning, to be affected by something, to make
someone\something experience something;
b) Look back at the text and find:
– which adjectives go with
—resource, workforce, cost, difficulties,
terms, revenue, statistic, unemployment, community, vacancy, economy,
labour, products, implications, skills, industry, activity, prosperity, target,
policy, growth, change, rents, actions, schemes;
– which verbs go with
— rate of unemployment, depression, severe
difficulties, taxes, the proportion of workforce, environment of business,
expenditure on retraining, the problem, the level of economic activity,
a steady growth, future demand, actions, improvements.
2. Translate the collocations and phrasal verbs into Russian.
3. Give the examples of the sentences.
4. Match the words in the left column with the words in the right column
and translate the collocations into Russian etc.
Перечень заданий на повышение коллокационной компетенции
можно продолжить, используя накопленный педагогический опыт.
Проблемы и методы изучения терминологических коллокаций
в деловом английском языке являются перспективным направлением
в области преподавания иностранных языков. Мировая практика ис-
пользования методов обучения, основанных на коллокационной ком-
бинаторике, показывает их эффективность при обучении студентов.
Однако методика работы с коллокационными полями пока еще не на-
ходит должной реализации в обучении студентов неязыковых вузов
лингвистической компетенции.
Проблемы обучения иноязычной компетенции в деловом английском языке